top of page

בלי קלוריות ומשביעים? הכותרת שהרגיזה אותי

עודכן: 12 באפר׳ 2022

"כמעט בלי קלוריות ומשביעים: 8 מאכלים מושלמים לדיאטה". הכותרת הזו שהתפרסמה באתר חדשות גדול לכדה את עיני והכעיסה אותי.

כי היא מטעה וכי היא מעודדת התנהגות לא בריאה.



למה מטעה? כי מזון דל בקלוריות לא באמת יגרום לתחושת שובע.

נכון, סיבים תזונתיים למשל דלים בקלוריות וידועים בכך שהם מגבירים את תחושת השובע, אבל הם לא משביעים בפני עצמם. הם יגבירו את השובע כשיהיו משולבים כחלק מארוחה שלמה ומאוזנת. והעדות הכי ברורה לכך היא שכנראה אף פעם לא שבעתם מלאכול סלט חסה. אולי אולי הרגשתם איזו מלאות לזמן קצר, אבל אחרי חצי שעה הגוף שוב אותת על רעב.


ולמה מעודדת התנהגות לא בריאה?

מכל כך הרבה סיבות...

כי כשאני מחפשת למלא את עצמי במזון דל בקלוריות, אני לא אוכלת בקשיבות לגוף. ואם ארגיש רעבה אחרי שאוכל מלפפונים וכרובית כמו שממליצים בכתבה, ואז אלך לחפש משהו לאכול, יכול להיות שאומר לעצמי שאני בכלל לא רעבה. אני הרי לא אמורה להיות, אכלתי משהו משביע. כל זה רק מגביר את הניתוק מתחושות הרעב והשובע הפיזיולוגיות.

כי זה עלול להגביר את השיפוטיות והכעס שלי כלפי עצמי. "מה נסגר איתי? מה אני הולכת לחפש שוב אוכל?? אכלתי משהו משביע לפני רגע!"; כשבעצם מה שאכלתי בכלל לא משביע ומספק.

כי לא הופתעתי לגלות בתוך הכתבה גם הפחדות, ואמירה שאת המזונות האלו אפשר לאכול בלי לחשוש. ממתי צריך לפחד מאוכל? ואיך בדיוק זה מקדם בריאות?

כי אכילה לא מספקת מגבירה התעסקות עם אוכל ואכילה רגשית. יש לנו ממש אזור במוח שמתריע כשהוא מזהה שאנחנו בחסר, ופשוט שולח אותנו לחפש מזון. אם אנחנו גם ככה בנטייה לאכילה רגשית, זה רק יגביר את זה. ואז יעלו שוב השיפוטיות והכעס, והנה אנחנו בתוך לופ.


אז בפעם הבאה שאת נתקלת בכתבה דומה במדור הבריאות, מזמינה אותך לפקוח עין ביקורתית ולסנן לעצמך את התכנים.

בהצלחה!

טלי.

bottom of page