top of page

מה זה שחלות פוליציסטיות?

עודכן: 23 ביוני 2023

הרופא אמר לך שיש לך שחלות פוליציסטיות, ואת מנסה להבין מה זה אומר?

מה זה שחלות פוליציסטיות והאם יש הבדל בין זה, לבין תסמונת השחלות הפוליציסטיות? מה התסמינים? איך מאבחנים ואיך אפשר לטפל?

בסרטון הבא ריכזתי עבורך 5 דברים שחשוב שתדעי על תסמונת השחלות הפוליציסטיות.


1. הדבר הראשון שחשוב שתדעי הוא שאת לא לבד. התסמונת שכיחה וקיימת אצל כ-10% מהנשים בגיל הפוריות.


2. הדבר השני: מה בעצם כוללת התסמונת? התסמונת היא מצב של חוסר איזון הורמונלי, והיא מאובחנת כאשר קיימים לפחות 2/3 קריטריונים:

א. מחזור לא סדיר - חסר ביוץ או ביוץ מועט – פחות מפעם ב-35 יום.

ב. היפראנדרוגניזם – כלומר רמות גבוהות של אנדרוגנים (הורמוני מין זכריים) – כפי שימצא בבדיקות דם, או לפי תסמינים קליניים כמו שיעור יתר, אקנה והתקרחות.

ג. מבנה פוליציסטי של השחלה המופיע בבדיקת אולטרה-סאונד.

כחלק מהאבחנה שוללים מצבים אחרים שיכולים לגרום לתסמינים אלו.

האבחנה כמובן נקבעת על ידי רופא, בדרך כלל רופא נשים או אנדוקרינולוג.


3. בהמשך לסעיף הקודם, שימי לב להבדל חשוב: יש מצבים של מראה של שחלות פוליציסטיות באולטרה סאונד, אך בלי אחד מהקריטריונים האחרים. מצב זה אינו מוגדר כתסמונת השחלות הפוליציסטיות. אם את לא בטוחה למה הרופא התכוון, מומלץ לחזור אליו ולברר.


4. דבר נוסף שמאפיין את התסמונת הוא שכיחות גבוהה של עודף משקל והשמנה. הרבה נשים עם התסמונת שסובלות מכך, מתארות קושי לרדת במשקל. מעניין לדעת שדווקא ירידה במשקל, לא גדולה, יכולה להביא לשיפור בתסמונת. מחקרים רבים בדקו מה התזונה המתאימה לשחלות פוליציסטיות. אם תרצי ללמוד על כך, אשמח לשלוח לך במתנה מדריך שכתבתי שמסביר על כל העקרונות החשובים בתזונה נכונה עבור שחלות פוליציסטיות. לקבלת המדריך בחינם, מלאי את הטופס בקישור. אגב, הטיפול התזונתי יכול להביא לאיזון גם בקרב נשים רזות עם התסמונת, והסיבה לכך טמונה בסעיף הבא.


5. הנה עוד מאפיין של התסמונת שחשוב שתדעי: אצל מרבית הנשים עם התסמונת יש גם תנגודת לאינסולין. שיפור של התנגודת, דרך תזונה מתאימה, יכול להביא לאיזון של התסמונת מהשורש. רוצה לדעת מה זה התנגודת הזו, ואיך טיפול בה יכול לאזן את התסמונת? יש לי סרטון בדיוק על זה.


bottom of page